Arduino: een worsteling

Voor de module ‘basiskennis statistiek, databases en netwerkmodellering’ werd ik gesommeerd om met behulp van een met een Arduino zelfgemaakt spel data te verzamelen. De relevantie van de opdracht is duidelijk: we leven in een digitale wereld die draait op data. Met deze data aan de slag gaan, is één van de zaken die een netwerkeconoom onder de knie zou moeten hebben. Toch zijn er ook vragen te stellen bij de relevantie. Notie krijgen van hoe datastromen in elkaar zitten is inderdaad belangrijk in een door data gedreven wereld. Zelf fysieke constructies bouwen en programmeren lijkt me eerder werk voor een informaticus dan voor een netwerkeconoom. Maar kom, met de moed der wanhoop ging ik toch aan de slag.

Het bleek een ware uitputtingsslag. Het spel in elkaar gezet krijgen was niet zozeer de grote uitdaging. Elektrische schema’s en broncode zijn vrij online te vinden. Daar maakte ik gretig gebruik van. De code aanpassen zodat de data gecapteerd wordt en nadien statistieken trekken uit deze data bleken al iets minder voor de hand liggend. Wat doet een netwerkeconoom in zulke situatie? Juist ja: hij spreekt zijn netwerk aan.

Jeppe Remy, een medestudent, bleek er wel in geslaagd een goed werkende oplossing te bouwen. Ik vond hem bereid om me bij de hand te nemen. Hij legde me met engelengeduld uit hoe, wat en waar. Ik zwoegde en ploeterde om nadien zijn oplossing na te bouwen én te begrijpen. Dat eerste lukte wonderwel, het tweede kan ik nog steeds niet afvinken.

Maar mijn inspanningen loonden. Ik heb een werkende oplossing, zoals je kan zien in onderstaande video.

Eén ding is me ondertussen zeer duidelijk geworden. Na mijn opleiding verbrand ik dat arduinoding ritueel bij zonsondergang, halfnaakt en in trance dansend rond het vuur. Ik kijk er nu reeds reikhalzend naar uit!

Gebruikte software:
Arduino
Knime
CoolTerm